יום ראשון, 13 בפברואר 2022

השיווק המסורתי בעולם הדיגיטלי

 

מהו יתרונו של השיווק המסורתי אל מול השיווק בעולם הדיגיטלי? האם שניהם יכולים לצעוד יחדיו ולמקסם את יכולתו השיווקית של העסק?

מאמר מאת: אבי אמיר.

​​האם "הפנים" של עולם השיווק והמכירות החדש הם פייסבוק בלבד? 
האם פייסבוק הוא כלי התקשורת העיקרי ואולי אפילו היחיד של עולם השיווק והמכירות המודרני?
פייסבוק מלך הפרסום?!

כאשר אנו בוחנים כיווני שיווק ומכירות חדשים לעסק קיים או חדש, עלינו להיות מספיק פתוחים, ללא דעות קדומות ותפיסות מקדימות, כדי שנוכל לעשות את המירב לטובת העסק.
 
העולם הדיגיטלי וערוצים ספציפיים בו כדוגמת פייסבוק אינם באים במקום עולם הפרסום והשיווק ה"ישן" אלא בנוסף. ראיית העולם, המניחה שכניסת שחקן חדש לתמונה "מבטלת" או "מוחקת" את הקודמים לו, מוטעית מיסודה. הדרך הנכונה יותר להסתכל על מצב דינמי זה, היא לחשוב על מגדל בו כל קומה נשענת ונבנית על יסודות הקומות שקדמו לה.

אבולוציית הפרסום

כשאנו בונים את תמהיל השיווק, המכירות והפרסום של העסק שלנו, עלינו לפעול בדרך זו: מצד אחד יש לתת את הדעת לבניית יסודות שיווקיים טובים ונכונים, ומצד שני איננו רוצים ואף איננו יכולים להתעלם מההתפתחויות שחלו בעולם הדיגיטלי העכשוי.
 
בשנים האחרונות תחום השיווק, המכירות ובעיקר הפרסום עוברים שינויים מהותיים. לפעמים  ערוצי פרסום שלמים כמעט ונמחקים כאשר אחרים נולדים, גדלים ומתעצמים. דוגמה קיצונית לכך היא תחום העיתונות המודפסת: ה"פרינט" בלשון אנשי המקצוע. עד סוף המילניום הקודם (כלומר לפני פחות מ – 20 שנה בלבד), הפרסום בפרינט קיבל את הנתח העיקרי מעוגת הפרסום בישראל בפרט ובעולם המערבי בכלל, למעלה מ – 50% מעוגת הפרסום הכללית. כיום, נתח זה הולך וקטן והגיע ל – 15% בלבד, והצפי הוא שהוא ימשיך ויקטן.
 
אותם אחוזים מוסטים לטובת הפרסום הדיגיטלי – פייסבוק, רשתות חברתיות נוספות, באנרים באתרים שונים, יוטיוב, גוגל וכן הלאה. יחד עם זאת, איננו יכולים להתעלם מהעובדה שערוצים דיגיטליים אלו פועלים על פי אותם חוקי שיווק, מכירה ופרסום בסיסיים הקיימים מזה זמן רב. ​
עדיין, הפרסום הוא כלי להעברת המסר מהפירמה ללקוח מתוך כוונה לקדם את מטרותיה של הפירמה, וזה לא משנה אם אותו מסר עובר דרך אחד מערוצי הפרסום המסורתיים – רדיו, טלויזיה, עיתונות, שילוט חוצות ומגזינים או דרך העולם הדיגיטלי.
 
כאשר בעל עסק ו/או יזם בונה את תמהיל השיווק שלו/ה, עליו/ה לקחת בחשבון את כל המשתנים שמשפיעים על הלקוח הפוטנציאלי בתהליך בחירת המוצר/שרות שלו על פני אחרים. עליו לקחת בחשבון את התועלות מצד אחד ואת היכולות והיתרונות שאותו ערוץ פרסומי מקנה לו מצד שני.

הפרסום הדיגיטלי

היתרון הברור של העולם הדיגיטלי, הוא שהוא נותן לנו את הקסטומיזציה – כלומר: ההתאמה האישית לכל צרכן על פי מאפייניו וצרכיו האינדיבידואלים והיכולת להגיע בנוחות ובקלות לטלפון האישי או למחשב האישי שלו. כמו כן, הפנייה המשלבת שני חושים: חוש הראיה וחוש השמיעה (יש שיוסיפו גם חוש המישוש) נותנת לנו יכולת לפנייה כירורגית ספציפית לפרופיל הצרכן שלנו עם מינימום בזבוז של משאבים על השוק כולו, דבר שקורה בעיקר באותם חמשת ערוצי הפרסום המסורתיים שהוזכרו לעיל.

יחד עם זאת, ואולי לפני הכל, עלינו לוודא שכאשר אנו ניגשים לבנות תוכנית עיסקית לטובת העסק עלינו להיות פתוחים ונטולי אמונות ודעות קדומות ככל האפשר על מנת למקסם את התועלת מההשקעה שלנו. 
 
​כל הרוצה להצליח ולשגשג בעולם השיווק, המכירות והפרסום המודרני חייב ללמוד ולהכיר את עולם השיווק המסורתי. מחד, ראיה רחבה ומקיפה הכוללת למידת שיטות, דרכים וטכניקות שיווקיות, ומאידך למידת כישלונות והצלחות העבר – יקנו לאיש השיווק המודרני את הכלים והיכולות הטובים ביותר להתמודד בעולם המודרני.
 
השיווק המסורתי ואבני היסוד בו (פילוח שוק, בידול, מתחרים, חזון אמפירי וניתוחי  SWOT – יתרונות, חסרונות, הזדמנויות ואיומים) מהווה בסיס איתן לשיווק המודרני הדיגיטלי. שילוב מושכל ביניהם ללא דעות קדומות, אך עם פתיחות ויצירתיות יתנו לבעל העסק וליזם את היכולת להתמודד בשוק משוכלל. 

הצלחת העסק היא פועל יוצא של פתיחות מחשבתית וידיעה שאין לבטל ידע קודם. העבר וההווה הוא הבסיס לעתיד!

​מאמר מאת: אבי אמיר, יועץ עסקי ליזמים וחברות ומרצה לשיווק ומכירות במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. ​

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פרסומי השבוע

אסטרטגיה תהליך קבלת החלטות בליבה של כל עסק מצליח טמון בסיס איתן הבנוי על קבלת החלטות אסטרטגיות. החלטות אלו משמשות כעקרונות המנחים המעצבים את...