יום שבת, 19 ביולי 2025

האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים

האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים

האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים

מבוא

בתוך עולם גלובלי של מודלים עסקיים, תרשימי זרימה ושיטות ניהול ממוסדות, מתבלטת תופעה ייחודית: הצלחות עסקיות ישראליות שמתעקשות לא להיכנס לתבנית. מדינת ישראל, על אף גודלה הקטן ואתגריה הביטחוניים והחברתיים, ממשיכה להצמיח מנכ"לים, יזמים וחברות פורצות דרך. השאלה המתבקשת היא: האם קיימת באמת "נוסחת הצלחה ישראלית" – או שמדובר באוסף מיתוסים שאנחנו אוהבים לספר לעצמנו?

כדי לנסות ולענות על כך, נבחן סיפורי הצלחה של מנכ"לים מתוך פורום המנכ"לים  CEOPRO, נצליב בין מיתוסים נפוצים לבין נתונים ועקרונות ניהוליים, ונציע תובנות המבוססות על המציאות הארגונית בישראל.

מיתוס ראשון: הישראלים מצליחים בזכות חוצפה חיובית

הדימוי

לישראלי נאמרת החוצפה הטובה – לא מפחדים לשאול שאלות, לדלג על היררכיות, לקצר תהליכים ולעגל פינות למען מטרה טובה.

המציאות

אמנם תעוזה קיימת, אך ההצלחה תלויה בתרגום התעוזה למבנה. לדוגמה, יובל גלאון, מנכ"ל קבוצת נס, מדגיש את השילוב בין חדשנות טכנולוגית לבין בניית תהליכים ברורים ומדידים, שאינם סותרים את הרוח היזמית אלא ממסגרים אותה לכדי תוצאה.

תובנה

החוצפה לבדה אינה מספיקה. הצלחה ישראלית נולדת כשמנהיג מצליח להפוך תעוזה לאסטרטגיה.

מיתוס שני: כל מנכ"ל מצליח התחיל מסטארט-אפ במרתף

הדימוי

הסיפור הידוע של יזם שמתחיל לבד, עם רעיון גאוני, ומשם בונה אימפריה.

המציאות

לא כל הצלחה מתחילה בגראז'. אבי פרץ, מנכ"ל פתרונות אפקטיביים, פועל מתוך ניסיון עשיר בליווי אסטרטגי של ארגונים. הוא לא הגיע מעולמות ההייטק או היזמות הפרטית, אלא ייסד חברה אשר מלווה מנכ"לים ובכירים לאורך שנים בשיטות מעשיות ואנליטיות, כולל ניתוחי ביצועים, כלים ניהוליים ומודלים מבוססי נתונים. הצלחתו נובעת מהיכולת לפשט מורכבויות ארגוניות ולהפוך אסטרטגיה לתוכנית יישומית.

אבי בעל ניסיון של למעלה מ- 20 שנה בניהול בכיר, עבודה אישית עם מעל 1,000 מנכ"לים בשוק הישראלי וביצוע 2 אקזיטים ( מוצלחים! ) לחברות גדולות במשק הישראליקבוצת דוידוף, הבעלים של פמי פרמיום, וקבוצת פורמולה מערכות, הבעלים של ZAP, Sapiens, Matrix, מיכפל ועוד

תובנה

מנכ"לים מצליחים בישראל מגיעים ממגוון תחנות – תעשייה מסורתית, שירות ציבורי, או מחקר – ולא רק מהייטק צעיר. 
מיתוס שלישי: הצלחה ישראלית קורית למרות המערכת

הדימוי

המוסדות – רגולציה, בירוקרטיה, ממשלה – הם רק מכשול בדרך.

המציאות

מנכ"לים כמו ערן שוקר מקול המס דווקא משתמשים ברגולציה ככלי לחינוך שוק, בונים סביב המערכת מערכי ידע, ומציעים לציבור יתרון מתוך הבנתה. הניסיון מלמד כי דווקא מי שמכיר את המערכת לעומק – יודע כיצד לרתום אותה לצמיחה ולא להילחם בה.

תובנה

הצלחה ישראלית נולדת לעיתים דווקא מתוך הבנה עמוקה של המערכת ולא בניגוד לה.

מיתוס רביעי: מנהיגות ישראלית לא צריכה תהליך – רק חזון

הדימוי

בישראל "זורמים" – יש חזון, יש כיוון, הכל מסתדר תוך כדי.

המציאות

חברות מצליחות בישראל, כולל כאלה שהוקמו על ידי מנהיגים כריזמטיים, מציגות הצלחה עקבית רק כאשר הן מיישמות תהליכים מובנים. דפוס חוזר בסיפורי הצלחה הוא היכולת לשלב בין חזון לבין שליטה תפעולית. כך לדוגמה פועל גם אבי פרץ, שמפתח מתודולוגיות לניתוח ביצועים תוך כדי שמירה על החזון הארגוני.

תובנה

חזון ללא יישום הוא חלום. תהליך ללא חזון הוא בירוקרטיה. הצלחה דורשת שניהם.

האם יש מכנה משותף ישראלי אמיתי?

על אף ההבדלים הבולטים, ניכרים מאפיינים חוזרים בין סיפורי ההצלחה:

  • קצב פעולה מהיר: רוב המנכ"לים מדווחים על החלטות מהירות, רתימת צוותים זריזה ויישום מיידי.
  • גמישות מחשבתית: דילוג בין תחומים, פתיחות לשינוי כיוון תוך כדי תנועה.
  • חיבור ישיר לעשייה: מנכ"לים שמכירים את השטח, לא מנוהלים מגבוה.
  • תרבות של שיחה פתוחה: פחות היררכיה, יותר דיאלוג מקצועי פתוח.
  • בקרה עצמית גבוהה: מנהיגים ישראלים לומדים במהירות, מתמודדים עם כישלונות ומשתפרים מהם.
  • מוכנות להתמודד עם חוסר ודאות: כישורי אלתור וניהול משברים הם מרכיב חוזר.

סיכום

נוסחת הצלחה ישראלית אינה מסתכמת בקלישאה אחת. היא מורכבת מהיכולת להמיר תעוזה למבנה, להבין את המערכת במקום להילחם בה, ולזהות הזדמנויות דווקא מתוך האתגרים המקומיים. מנכ"לים ישראלים מצליחים בזכות איזון נדיר בין תעוזה לבקרה, בין חדשנות למבנה, ובין חיבור לשטח לבין ראיית-על. המיתוסים אולי מעניקים השראה, אך הנתונים הם שמשרטטים את דפוסי ההצלחה האמיתיים.



תגיות


KPI אסטרטגיה אסטרטגיה עסקית ארגון בידול עסקי בינה מלאכותית בנק ישראל בקרה חדשנות חזון ארגוני חרבות ברזל יועץ ליסינג ייעוץ עסקי למידה ארגונית מדדי ביצוע מודלים עסקיים מודל עסקי מיתוג מנהיגות מנהיגות עסקית מנכ"ל מנכ"לים מס הכנסה מעסיקים ניהול ניהול אסטרטגי ניהול זמן ניהול משברים ניהול סיכונים ניהול עובדים ניהול עסקי ניהול עסקי אסטרטגי ניהול פיננסי עבודה היברידית פורום המנכ"לים קבלת החלטות קידום עסקים רשות המיסים שיווק שיווק דיגיטלי שינוי ארגוני תוכנית עסקית תזרים מזומנים תמריצים תרבות ארגונית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הקפיצה הבאה של מנכ"לים: מיעילות לרלוונטיות

הקפיצה הבאה של מנכ"לים: מיעילות לרלוונטיות המאה ה־21 לא דורשת ממנכ"לים להיות רק חכמים ומהירים – היא דורשת מהם להיות רלוונטיים. מנה...